tirsdag den 3. maj 2011

Hemmeligheden...............

- det er vidst ikke nogle hemmelighed. Men her kommer det igen hvordan flakonskålene er lavet.
1. En flakon i den ønskede størrelse
2. En sukkeropløsning:  1 del sukker og ½ del vand.
Varm sukker og vand op - indtil sukkeret er opløst.
3.  Læg flakonen i sukkeropløsningen og lad den trække lidt. Pres det overskydende sukkervand af.
4. Find en skål med den ønskede form og omfang. Læg den våde flakon over skålen - glat den ud. 
(læg evt. et stykke film over skålen inden  flakonen lægges på)
Nu skal det hele stå og tørre. Du kan snyde lidt og sætte den ind i ovnen ved 60° i et par timer. Tjek den - husk den, hvis du sætter den ind i en slukket ovn.

Den brune skål var den gule flakon (øverst). Jeg satte den ind i en brugt ovn da temperaturen var langt nede. Så kunne den stå og bruge det sidste eftervarme. Men jeg glemte den og næste morgen stod manden op - tændte for ovnen til de ny bagte boller. Da han skulle sætte bollerne stod der en røg sky ud af ovnen og den gule flakon var blevet brun ☺

4 kommentarer:

  1. Kan man mon ikke også bruge kartoffelmelstivelse??? Jeg lavede nogen til jul af de hvide - de er søde.

    SvarSlet
  2. Lavendel - det kan man helt sikkert. Jeg har bare ikke haft helt held med kartoffelmelstivelse. Bare det stiver - kan det bruges ☺

    SvarSlet
  3. Jeg fik for nogle år siden, nogle smukke julestjerner af min kære mormor. De er efterhånden blevet lidt slatne, og da mormor ikke er her mere, kan jeg ikke bede om råd der. Problemet er, at de ikke er flade, men nærmest 3 dimensionel, så jeg er bange for at jeg ikke kan få dem i facon, hvis jeg gennemblødte dem i stivelsen. Kunne godt bruge et godt råd😀

    SvarSlet
  4. Det er svært uden et billed. ��
    Send mig en mail og et billed, så kan jeg måske give dig et tip.��
    Mailadresse kan findes øverst til venstre ��

    SvarSlet