mandag den 26. oktober 2009

Solsikkerugbrød

I over et år har jeg bagt det rugbrød vi spiste. Jeg har gennem tiden prøvet forskellige opskrifter. Denne opskrift var en jeg fandt i "Isabellas" og den lykkes hver gang. Jeg har ændret lidt i fremgangs måden, for jeg kan godt lide at lave en forstarter til mit gærbrød. Det hele er beskrevet nedenfor.



Starter:
2 dl kærnemælk
2 dl varmt vand
12 g gær
300 g rugmel

Lav en starter ved at bland gør med vand og rør gradvist rugmel i, til en meget blød dej. Lad dejen ligge i en skål dækket med film og lad den stå i stuetemperatur i 4-5 timer.

Dejen:
3 dl varmt vand
12 g gær
2 tsk. salt
1 dl solsikkerkerner
300 g rugmel
250 g hvedemel

Bland gæren med vandet og ælt det sammen med starteren. Kom kerner, salt og rugmel i og ælt det godt inden hvedmelet kommes i. Bland hvedemelet gradvist i. Dejen må ikke blive for fast, den skal være som havregrød. Ælt dejen godt  i 10 min. så den bliver elastisk. Lad dejen hæve i omkring 1½ time.
Kom dejen op i en 3 l rugbrødsform. Lad brødet hæve mens ovnen varmes op til 190°. Prik dejen med en nål inden den bages. Rugbrødet bages først i formen i 1 time og så i 10-15 min uden form. Lad brødet køle af i et viskestykke inde i en pose. Det giver en blød skorpe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar