onsdag den 4. november 2009

Drengenes madpakker

En god madpakke, hvad skal den bestå af? De kloge siger, den skal bestå af 5 ting: grønt, brød, pålæg, fisk, frugt. Det er nemmere sagt end gjort, det med at putte fisk i madpakken. Det kommer så nemt til at lugte. De madpakker jeg sender med drengene er tæt på de kloges hoveder, og det er da ved at tænke selv.

Da jeg syntes det er skønt at bage, bager jeg selvfølgelig det brød, de skal have med. Brødet er langtidshævet og er startet med kærnemælk og rugmel. Efter førstehævning tilsættes mere væske, rugmel, grahamsmel, lidt hvedemel og nogle kerne eller nødder.
Sandwicherne bliver smurt med en fedtfattig sandwich spread eller en fedtfattig smøreost. Der kommer godt med salat i og så er det op til hvad der er i køleskabet den morgen. Det kan være skinke, god spegepølse, pate eller når der komme fisk i så er det laksepate eller en hjemmerørt tunsalat. Oven på alt dette kommer der gerne en skive peberfrugt.
Ved siden af brødet lægges et stykke frugt (æble, pære, banan, melon (hvad vi har)), en skive agurk el. gulerod el. tomat, lidt snack kommer også i á la tørrede tranebær, rosiner, abrikoser, forskellige nødder, ostestænger (som jeg selv har skåret), nogle gange en god fuldkornskiks (gerne hjemmebagt). Så jeg tror at mine drenge er dækket ind selv om de ikke altid for fisk med og selvfølgelig får de mælk i skolen. Desværre er det kun Arla, der lever mælk. Det er så også det eneste Arla produkt vi køber. Vi allerhelst fra de små mejerier, så som Thise og Naturmælk. Der er efter min mening ikke noget bedre mælk eller smør end det fra Naturmælk, det smager bare så godt! Det var da vidst ikke om madpakker, hi.
Det jeg vil sige med madpakkerne er at de er vigtige for vores børns indlæring. For går de sukkerkolde kan de ikke lære noget. Så det er vigtigt at vi giver dem en god og solid madpakke med og at lærerne opmuntre eleverne til at spise og drikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar