fredag den 29. januar 2010

Jeg sylter og .........

Så er der igen gang i gryden. Jeg tog nogle hindbær op af fryseren i går - nu er der hindbærmarmelade. Det er en dejlig ting det at sylte. Tænk sig at de dejlige bær, som der kommer i haven, kan blive til den skønneste marmelade og ikke bare det - sådan en dag som i dag, hvor vi endnu en gang har frost og solen ikke rigtig vil skinne i gennem, kan køkkenet komme til at dufte af en dejlig varm sommer dag. Det sker bare ved at sætte en gryde på komfuret komme nogle bær og sukker i og så lad det koge i 5 min.

Det eneste jeg ikke syntes er sjovt, når jeg sylter - er alle de glas.
De skal vaskes, skoldes også skyldes med atamon - man skulle have en autoklave ;o) men det sylter jeg nok for lidt til......

I morgen skal den nye hindbærmarmelade spises på et stykke nybagt brød. Brødet er slået op og står i køleskabet. Jeg har slået Meyer's hverdags brød op. Den er startet med en tyk surdej og skal derefter stå et døgn i køleskabet, næste dag tages 1/3 del af dejen og gemmes til næste gang. Denne dej klump kan stå et døgn eller to inden der bages et nyt brød.
Nu skal det prøves. Jeg har godt nok gang i en tynd surdej, og den bruger jeg hver gang der skal bages. Men jeg syntes det kunne være spændende at prøve den metode af, hvor der gemmes en del af dejen til næste brød. Så i morgen når dejen skal formes til brød, tager jeg en klump fra og bruger den næste gang.

Nu trænger jeg til en frisk kop kaffe - så ned i køkkenet og kværne nogle bønner, kog noget vand og så en to tre er der den dejligste friske kop kaffe :o)    God weekend.........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar