torsdag den 11. marts 2010

ok ide..............

En gang havde jeg ikke nogle planter der levede længe i mine vindueskarme.  Det er slut nu - jeg har fundet løsningen og nu blomster det lystigt i mit hus.
Tænk sig at det skulle blive orkideen, som jeg kunne holde liv i. 
Jeg havde indtil for nogle år siden troet det var en svær plante at holde liv i - men jeg tog fejl. Det er lige en plante for en som mig. Jeg er ikke god til de planter, som skal have vand hele tiden (en gang i ugen), de dør for mig.
Men orkide skal ikke vandes for tit. Jeg har findet ud af en rigtig god løsning til mine orkideer. De står i blød i kold, kogt vand en halv times tid også kan de klare sig en  2-3 ugers tid. Desuden står de i glasskåle, så kan jeg se hvornår barken bliver for tør. Når der er tid til blomster får de lidt ekstra godt i form af orkide-gødning. 
Og det virker, de blomster igen og igen - dog er der en som blomster for første gang siden jeg fik den. Det er den på ovenstående billede, en cattleya - men nu blomster den og jeg nyder det ekstra meget.
Når en orkide har afblomstret og den ikke skyder med nye knopper, så prøv at klippe blomstergrenen ned lige over det 3. øje - det kan engang imellem få orkideen til at sætte nye knopper igen.

Lige nu har jeg 9 orkideer (Phalaenopsis-hybrid) og 2 fruesko (en orkideart, der også findes i den danske natrur) og 1 cattleya.

2 kommentarer:

  1. Hvor er dine orkidere flotte og mange tak for de gode råd, dem vil jeg straks tage til mig.
    Håber du får en god aften med tæppe og bog foran pejsen.
    God bedring

    SvarSlet
  2. Tak for de søde ord..... jeg havde en god aften og nåede endda at få læst bogen færdig inden ni :o)

    SvarSlet