mandag den 26. april 2010

En tur i køkkenhaven........

Se hvad der titter op
ASPARGES, det for helt mundvandet til at rende. Bare tanken om vi snart kan "hugge" asparges i haven. De smager allerbedst når man lige har knækket dem af.
Men husk: kun indtil Sct. Hans, derefter skal aspargesene have love til at hvile.
Bo lavede for nogle år siden denne ramme, så den lige passer til højbedene. Jeg bruger den til at drive forkultiver evt. salat, i mangel af et drivhus.........kommer det snart ;o)       og det bliver også brugt til at varme jorde ekstra godt op lige inden jeg sætter fennikel og til at holde en god varme når der er sat basilikum.
Lige nu er det salat sået i små bakker, der står under glas. Sidste år fandt jeg ud af at hvis man såede salat i lidt jord og kun plantede de planter ud, som lige skulle bruges, kunne resten af planterne sakstens stå i stampe i de små bakker. Bare de stod i lidt skygge og selvfølgelig fik vand.

Der er også blevet sat skalotteløg, rødløg, hestebønner og new zeelandske spinat. Køkkenhaven er lige så stille på vej.
Er jeg i haven jagter jeg også urkrudt. Lige nu er der så meget at jeg har en trillebør med. Det gør den nemmere når jeg skal tømme min lille spand for ukrudt. Derefter kan jeg nøjes med at tage den lille spand med på havevandring. Der med er det ikke sagt jeg aldrig har ukrudt i min have, for det har jeg. Der er altid noget i sær skvalderkål og mælkebøtter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar