søndag den 25. juli 2010

Tjekkiet - tur/retur

Nu er jeg tilbage efter en dejlig ferie med familien. Vi pakkede bilen med telt og udstyr og satte kurs mod campingpladsen Eden ved Jinolice, Jicín, Tjekkiet.

Første hele dag i Tjekkiet var vi på vandring i Parchovské skály. Klipperne lå lige på den anden side af den sø, som campingpladen lå ned til. Campingenpladsen kan ses på nederste billede.
Anden dagen tog vi en tur til Kutná Hora. Byerne i Tjekkiet er fyldt med pæne bygninger og hver by lille som stor har et bytorv. Efter en gåtur i Kutná Hora kørte vi til nabobyen Sedlec, for at se på skeleter. Et helt kapel var udsmykket med menneske-knogler. Lysekronen i nederste hjørne består af alle de forskellige knogler der findes i mennesket.
Vi var også en tur i Prag. Hold da op en masse folk. Men vi fik set det vi ville - Karlsbroen - det astronomiske ur - marionetter m.m.
Foran parlamentsbygningen var der Corvette træf. Det var noget der kunne få øjnene op på alle drengene.
Den dag der var lidt overskyet og lidt regn - tog vi til Bozkovské jeskynê, en drypstenshule. Her kan man kun komme på guidede ture. Vi fik udleveret en hørefon og gennem den fik vi turen på dansk - vildt! Der var flot i hulerne.
Se lige nogle vandfald. Hele vejen op til det store vandflad (billedet til højre) var der små vandfald og spring i floden. Flot smukt og dejligt stille lige bort set fra vandet. Stien op til vandfladet var næsten ikke en sti, men mere et leje for smeltevandet om foråret. Spændende
Hvad er en tur til Tjekkiet, hvis turen ikke går omkring nogle borge. Vi så flere af slagsen.
Kost var den mest velholdte borgruin og her kunne vi komme på guidede ture og måtte ikke tage billeder inden for.
Trosky var bygget oven på to kegler af basalt. Desværre var borgen lukket den dag vi var forbi, så vi måtte nøjes med en tur rundt om Trosky. Her har svensken også været nede og ruske lidt i tjekkerne. Sjovt - sidste år var vi i  Ribe og hørte også om svensken og hvad de havde gjort ved Ribe.
Parez er en meget gamle ruin. Den blev forladt i 1400-tallet. Ruinen bestå kun af huler og trapper lavet i sandstenene. Et spændende sted at skulle være borgfrue ;o)
Vi kom tilfældigt forbi denne sø - Krack. Her var fantastisk stille og smukt. Lige inden vi ville køre igen kom en ung mand og satte sit malergrej op. Jeg spurgte om jeg måtte tage et billede af ham. Det var bare så smukt et motiv og jeg måtte tage det billede - heldigvis sagde han ja :o)
Da jeg nu tit bager kage, var vi lige nød til at smage på de tjekkiske kager. Er de ikke bare flotte og så er der her for 45 CZK - ca 15 DKK. Tjekkerne kan godt bage kage.

Skøn ferie - det syntes alle mand. Drengene ville helst være blevet noget længere, men vi skulle også hjem igen. Måske når vi at pakke telte ud igen inden sæsonen er ovre.