søndag den 23. januar 2011

Kanel-rosin bagel

15 stk.

840 g mel (skift evt. lidt ud med sigtet speltmel, grahamsmel)
3¼ tsk havsalt
25 g gær
4 dl lunken vand
3¼ tsk sirup evt. kanelsirup
2 små æg
40 g smeltet smør
1-2 spsk kanel
50-100 g rosiner

Rør gæren ud i lunkent vand. Tilsæt sirup, æg, havsalt, smør, kanel og rosiner - bland det godt. Rør mel i og ælt dejen til den er smidig og glat - 4-8 min. i røremaskinen.
Lad dejen hæve i 1-2 timer.

Slå luften ud af dejen og del den i 15 lige store stykker. Form dem til boller og lad dem hvile i 5 min.
Tryk bollerne let flade. Dyb en pegefinger i mel og pres den gennem midten af bollen - så der dannes en ring. Sving bollen rundt om fingeren så hullet bliver større - hullet bliver mindre når brødet bliver kogt.

Sæt brødene på bagepapir og lad dem hvile i 15 min.
Varm ovnen op til 200°C.

Sæt en stor gryde med vand i kog. Tilsæt 1 spsk. sirup. Læg forsigtigt 2-3 bagels i vandet og lade dem koge i 2-3 min.
Tag dem op med en hulske og placer dem igen på bagepapir. Lad dem være eller drys dem straks med det du har lyst til.
Bages i 20-25 min.
Sæt de færdig bagte bagels på en rist og lad dem køle af.
Velbekommen ♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar