onsdag den 27. april 2011

Rabarbercreme

150 g rabarberstilke
50 g sukker
2 spsk citronsaft
¼ vaniljestang
63 g marcipan
½ husblads
2 dl fløde

Læg husblassen i blød i koldt vand og lav kompotten.

Skær rabarberne i stykker på et par cm. Læg dem i en gryde sammen med sukker, citronsaft og vaniljekornene og -stang.
Varm langsomt op, til frugten begynder at safte. Kog kompotten ved svag varme, til den tykner.
Knug væden af husblassen og rør den i den varme kompot, til den er opløst.
Riv marcipan i kompotten og kør den i en blender til kompotten er helt jævn.
Køl af.
Pisk fløden stiv og flod den i kompoten.

Tips: Pisk den kolde kompot godt igennem inden fløden foldes i.

3 kommentarer:

  1. Hej
    Jeg har netop lavet din rabarbercreme som fyld i en roulade (afprøvede også din roulade, men den blev lidt tør, så den skal nok have lidt mindre end 10 min i min ovn :).
    Dejlig creme, jeg fyldte også bagte rabarber i roulade for at få lidt stykker. Det blev dejligt friskt, selvom der var fløde i.

    God weekend

    SvarSlet
  2. Hej kan cremen fryses, hvis man venter med at komme fløde i? Eller skal man så også vente med husblas?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror ikke cremen kan fryses. Hvis det skulle være nemmere, så ville jeg lave kompoten, give det lidt atamon og så komme marcipan, husblas og fløde i når kompoten skal laves til creme.

      Slet