tirsdag den 6. december 2011

Honning.....

I over en måned har der stået en blanding af mel og honning inde i køleskabet.
I år ville jeg prøve en anden honningkage-opskrift, jeg plejer at bruge denne.
Opskriften i år er fra bogen "Meyers Bageri".
Hold da op jeg troede ikke det ville blive til en samlet masse, men røremaskinen gjorde et fantastisk arbejde - dejen samlede sig efter 6 minutter i røremaskinen.
Dejen er rullet ud til ca. 4 mm og jeg trykkede kun store og små hjerter ud. Honningkager er hjerte-formet♥
Kagerne blev bagt og afkølet på risten. Så bliver de godt hårde, men det gør ikke noget. De skal lægges i køleskabet med en fugtig klud i 3-4 dage også skulle de være lige som de bør.

Nu venter vi bare ♥

Første gang, aller første gang jeg bagte honningkagehjerter var (nok 6 år siden) til ældste, som skulle have kage med på spejdernes juletur.
De var nemme og det hele gik som det skulle. Kagerne fik lidt chokolade på og drengen havde honninghjerter med til omkring 50 pers.
Da ældste kom hjem fra turen - hi - så fortalte han at de honninghjerter smagte rigtig godt meeen - de var meget hårde - men fik de først et stykke i munde, så smagte de rigtig godt - hi hi.
De honningkager skulle vidst have været bagt og svøbt ind i et fugtigt klæde et par dage før de skulle spises.
Denne oplevelse gjorde at der gik endnu et par år inden jeg turde at bage honningkage igen.
Jeg har aldrig haft nogen dårlig oplevelse med denne opskrift, men det er ikke en man laver hjerter - den kan ikke rulles ud, det er den for flydende til.
Så nu vil jeg vente spændt til weekenden hvor hjerterne skal bruges til yngstes fødselsdag.

1 kommentar:

  1. Tak for din historie om honningkagerne, ja een kunne jo blive helt nervøs :-)

    SvarSlet